Mindf*ck – verkopen


 

Betrapt!

Heel verkopend Nederland viel maandag 18 januari jl. genadeloos door de mand. Victor Middelkoop legde in zijn programma Mindf*ck uit hoe de niet oplettende klant ten prooi valt aan de sluwe streken van verkopers. Net zoals Victor het oervervelend vindt dat (spoiler) zijn trucen op Youtube worden uitgelegd, was ik helemaal van slag omdat hij dat deed met ons mooie verkoopv*k.

Echt?

Nee joh.

Victor maakt gebruik van neuropsychologie. En geen gebruik van acteurs. Echt niet. Ik herhaal: GEEN gebruik van acteurs. De kans is groot dat jij nu denkt: zou hij dat wel doen? Dat is ook neurogedoe. Denk niet aan een olifant. Aan zo’n grote grijze lobbes. Niet aan denken hè. Waar dacht je aan? Heel even? Ik kan het ook!

Oké, terug naar de uitzending. Leuk. Meer niet. Waar maakte Victor gebruik van? Van een aantal overtuigingstechnieken. En die gaan al een tijdje mee.

  1. Ik geef je een stickertje = wederkerigheid. Wat je uitzendt, komt weer bij je terug. “Dat had je niet moeten doen!”, zeg je als je een te duur cadeau krijgt van een vriendin. Ja, dank je de koekoek. Nu verwacht jij dat zij verwacht dat jij …, afijn je snapt ‘m.
  2. Zelfde naam als mijn moeder = overeenkomsten zoeken. We staan meer open voor mensen die we aardig vinden en (denken te) kennen. Daarom werken complimenten zo goed.
  3. Ik heb er al vier verkocht = ik wil meedoen. Wat anderen hebben gedaan, zal toch wel goed zijn? (zie de stijgende aandelenbeurzen).
  4. Ik heb er nog maar twee = schaarste creëren. Wat er niet is, willen we extra graag.
  5. Wil je de rode of de blauwe? = keuze forceren. Niet: wil je wel kopen? Maar: welke?
  6. Garantie = zekerheid. De hele verzekeringsbranche is hierop gebaseerd. Better safe than sorry.

 

Is dit slecht? Nee. Maar ik zou er niet intrappen (denk ik). Jij ook niet. Waarom zien we dan toch dat mensen dat wel doen? Dat heeft te maken met de laatste overtuigingstechniek: Autoriteit. Het betreft een tv-programma. Op NPO. Bij de AVRO-TROS. Met een bekende goochelaar, sorry illusionist. En nog arts ook. Als die Victor nu nog niet te vertrouwen is?

En ze laten uiteraard alleen zien wat ze willen laten zien. De dame die hoofdschuddend wegliep en de oudere man die boos “rot jij effe op met je knikkers. Ik ben toch gekke Harrie niet” zei, die laten ze niet zien in de uitzending. Waren die er dan?, hoor ik je vragen. (knap van mij hè?). Dat weet ik niet, dat vermoed ik. Maar jij dacht waarschijnlijk heel even dat dat wel zo was.

En dan staat er ook nog een cameraploeg op je snufferd. Dan wil je goed overkomen. Dan doe je mee.

 

Verkopen. Het mooiste vak van de wereld. Op goochelen na dan. Goede verkopers willen maar 1 ding. Een bijdrage leveren aan het welzijn van hun klant! Zodat er een langdurige relatie ontstaat. Een vertrouwensband. Weet je wie dat goed kunnen? Vrouwen. Echt. De beste verkopers zijn de wat introverte personen die het belang van hun klant voorop stellen.

Mag ik jullie daarover morgen wat meer vertellen?

 

Filmpje niet gezien? Klik hier

 

(deze blog verscheen ook op de website van Anbos)

 

Geef een reactie